Zaključek 1. faze projekta – Protipoplavna ureditev porečja Selške Sore

3.03.2025

S pridobitvijo zadnjega uporabnega dovoljenja, 28.1.2025, je Direkcija za vode RS zaključila s 1. fazo projekta Protipoplavna ureditev porečja Selške Sore – ureditve skozi Železnike.

Opis projekta in ureditev

Vodne ureditve, predvidene po projektu »Protipoplavna ureditev porečja Selške Sore« se v skladu z Uredbo o DPN, ki predvideva izvedbo po funkcionalno zaključenih celotah, delijo v dve fazi. Prva faza vodnih ureditev zajema ureditve na vplivnem območju Železnikov (od Dolenčevega jezu do Alplesa), kjer so na štirih odsekih izvedeni ukrepi za povečanje pretočnosti in izenačitev dinamične značilnosti rečne struge. Na tem odseku je ob Sori na novo zgrajena tudi obvozna regionalna cesta.

V sklopu projekta se je, v smislu celovite obravnave poplavne varnosti Železnikov, pristopilo k izdelavi dodatne projektne dokumentacije za ureditev odsekov pritokov Selške Sore v Železnikih, ki niso bili obdelani v sklopu DPN. Ker ukrepi za izboljšanje poplavne varnosti na pritokih Češnjice, Dašnjice in Prednje Smoleve niso bili vključeni v DPN je bilo treba v fazi priprave projektne dokumentacije, za zagotovitev vseh potrebnih zemljišč za gradnjo, nameniti bistveno več naporov in usklajevanj med lastniki zemljišč, projektanti, občino in investitorjem za uskladitev končnih rešitev, ki so izvedene na terenu v obsegu, kot je bilo to možno.

Projekt 1. faze »Protipoplavna ureditev porečja Selške Sore« je obsegal ureditve:

– 1. Odsek od Alplesovega jezu do Domela, ki obsega izravnavo padca dna struge po celotnem odseku, ureditev struge na sonaraven način, rekonstrukcija Alplesovega jezu.

 – 2. Odsek od Domela do Dermotovega jezu, ki obsega poglobitev in izravnava padca dna struge po celotnem odseku, preoblikovanje pretočnega prereza, gradnja novega mostu Na Klovžah (v Trnje) ter podbetoniranje obstoječih zidov na celotni dolžini odseka.

– na 3. Odseku se je od Dermotovega jezu do Dolenčevega jezu zgradil nov most v Ovčjo vas, izvedla se je rušitev obstoječega Dermotovega jezu in gradnja novega na isti lokaciji,     poglobitev in izravnava padca dna struge po celotnem odseku ter ureditev obrežnih zavarovanj in ureditev mlinščice in zajetja zanjo.

– 4. odsek sega na vplivno območje Dolenčevega jezu, kjer se je izvedlo zadrževalnik proda, preuredilo Dolenčev jez, zgradilo visokovodni nasip ter dvignilo regionalno cesto preko nasipa.

Ureditev pritokov Selške Sore v Železnikih:

  • Ureditev Češnjice, kjer se je izvedlo znižanje in izravnava dna struge, delna širitev struge, prilagoditev obstoječih brežin, zamenjava brvi ter zamenjava mostu na državni cesti.
  • Ureditev Dašnjice, kjer se je izvedlo poglobitev struge in nove talnih pragove ter sanacija in prilagoditev brežin. Poleg tega pa še izvedba visokovodnih zidov in nasipov.
  • Ureditev Prednje Smoleve je zajemala izvedbo posameznih poglobitev, prečnih prehodov in brzic in visokovodnih zidov ter sanacijo in prilagoditev brežin ter zamenjavo premostitve čez vodotok.

Gradnja

Gradnja se je začela novembra 2021. Ureditve v Železnikih so zelo specifične, saj gre za vodotok z izrazitimi hudourniškimi lastnostmi, ki v večini svojega toka skozi Železnike teče v urbaniziranem območju. Ujet je med visoke obstoječe obrežne zidove, ki mejijo neposredno na objekte ali pa so le-ti v neposredni bližini. To so bili posebni izzivi s katerimi smo se srečali ob začetku gradnje, ki je potekala na več odsekih hkrati. Zaradi visokih vodostajev se je občasno tudi ustavila, saj del ni bilo možno izvajati. Izvajanje del je bilo zahtevno tudi v zimskih mesecih, ko so bile nizke temperature, saj je izvedba zahtevala veliko ročnega dela.S

V sklopu projekta je bilo urejeno:

  • več kot 6 km vodotokov,
  • 3 jezovi,
  • 4 mostovi,
  • odsek državne ceste,
  • visokovodni nasip,
  • 2 brvi in
  • 4 km fekalne kanalizacije.

V času gradnje vodnih ureditev se je začela tudi gradnja obvozne ceste Železniki, kar je v prostoru predstavljalo dodaten izziv, saj so si zavajalci delili vse dostopne poti, poleg tega pa je morala biti usklajena tudi izvedba objektov, kjer se projekta stikata.

Že tokom projektiranja in nato celotne gradnje smo si prizadevali tudi za čim večjo implementacijo ukrepov za izboljšanje stanja voda. Zaradi izhodiščnega stanja vodotoka (ujetega med zidovi v urbanem delu naselja) večjih ukrepov ni bilo možno izvesti. Kljub temu pa se je:

  • Izboljšala je prehodnost za vodne organizme na vseh treh rekonstruiranih jezovih (ribje steze, drče),
  • Na celotni trasi uredilo različna ribja skrivališča,
  • Skrbelo za ohranjanje obstoječe vegetacije in nove zasaditve z avtohtonimi vrstami in potaknjenci lokalnega izvora, kjer je bilo to mogoče,
  • Izvedlo lokalne poglobitve struge, tolmune pod objekti in ukrepe za popestritev vodnega toka,
  • Izvedlo nova obrežna zavarovanja z globokimi fugami,
  • Izvedlo fekalno kanalizacijo in priklop vseh objektov ob trasi, ki so imeli predhodno fekalne vode peljane direktno v Soro,
  • Odkupilo in ukinilo MHE Fužina in uredilo povrnitev naravnega pretoka na tem odseku, kjer so bile težave ob sušnih pretokih velike in
  • Ohranilo vodni habitat obstoječe mlinščice.

4 Zaključek

Gradnja 1. faze projekta je bila zahtevna zaradi več vzrokov. Kot že navedeno zaradi starih obstoječih zidov, kjer je bilo potrebno dela izvajati v kampadah. Zaradi vodostaja in vremenskih razmer je bilo večkrat potrebno zaustaviti gradnjo ter po koncu visokih vod spet vzpostaviti gradbišče. Kljub temu pa je delo potekalo pod časovnim pritiskom, saj je bilo veliko truda usmerjenega v to, da se čim večji delež financira iz odobrenih sredstev EU.

Pri gradnji so poleg predstavnikov investitorja DRSV sodelovali:

Izvajalci gradbenih del:

J.V. NIVO EKO d.o.o. (vodilni partner), RIKO d.o.o. (partner), podizvajalci HNG d.o.o., EHO PROJEKT d.o.o.,

projektiranje: IZVO-R d.o.o., GGD d.d.

Nadzor: Projekt Nova Gorica d.d.

Koordinator VZD: Projekt Nova Gorica d.d.

Zunanja kontrola kakovosti: ZAG

Vrednost gradbenih del je bila 11.3 mio EUR, 91% od tega je bilo plačano iz kohezijskega sklada.

Tokom gradnje smo se srečevali tudi z občani, ki so gradnjo doživljali v svojem domačem okolju. Verjamemo, da so bili zaradi velike obremenitve cest, hrupa in prahu zelo obremenjeni, vendar so z zavedanjem, da s tem gradimo varnejše okolje za njih in njihove bližnje, potrpežljivo spremljali gradnjo. Za to se jim na tem mestu tudi iskreno zahvaljujemo.

Že ukrepi, zgrajeni v 1. fazi projekta, pozitivno vplivajo na poplavno varnost Železnikov, ki se bo še povečala po dokončanju zadrževalnika pod Sušo. Verjamemo pa, da projekt ni pustil pečata samo na poplavni varnosti, vendar je s krajinskimi ureditvami dodal vrednost tudi obvodnemu prostoru, ki bo tako za ljudi še bolj privlačen.

DOSTOPNOST